Katendrecht-whmpier-9052

Rotterdam: City in Civilization

28-11-2014

“Rotterdam is meer Liverpool en Hamburg, dan Parijs of Wenen”. Professor Hans Mommaas uit Tilburg komt tijdens het symposium binnen met deze opmerking. Rotterdam moet zichzelf uitdagen is de boodschap. Niet zo afhankelijk zijn van lijstjes. Allemaal leuk en aardig, maar de stad moet zijn eigenheid omarmen. Back to basics.

Mommaas haalt ‘Cities in Civilization’ aan, een boek van de late sir Peter Hall, de Britse urbanist. Voor wie geen tijd heeft het boek te lezen, de geograaf haalt het belang aan van concentratie, diversiteit en vrijheid. Waar een fundament moet worden gebouwd van onderling vertrouwen en artistieke en technologische nieuwsgierigheid. In het kort: hoe word en blijf je een creatieve stad?

Rotterdam vormt vooral een mix van uiterste kwaliteiten vanwege de combi van oude industrie- en centrumstad. Hall noemt vier type creative cities op in wat voor velen zijn grootste werk wordt genoemd. Rotterdam is naar het lijkt echt een technologisch-organisatorische stad. Een die creatieve oplossingen bedenkt voor alledaagse problemen in een stad, zoals woningnood of transport. In modern Rotterdam is de Kop van Zuid daarvan een goed voorbeeld. Zo’n creatieve stad is vaak structureel instabiel, dichtbevolkt, open-minded en divers. Iets wat Rotterdam wel aardig omschrijft. Zo kan instabiliteit ook als postief worden ervaren: het laat de nieuwe denkers en doeners van de stad namelijk creatiever worden.

Dat ontmoeten en verbinden: mensen bij elkaar brengen, het verhaal vertellen, waar BRAND ook voor staat. Natuurlijk is het beeld wat men dan van buitenaf over de stad heeft wel heel erg belangrijk, dat bepaalt of mensen naar de stad toetrekken. Een stad is namelijk pas écht creatief als mensen het zo ervaren.

Bron: “De creatie van creatieve steden”, Frans Boekema & Gert-Jan Hospers (2002)

Terug naar de top